10 instrukcji do zabawy i nauki na odległość dla przedszkolaków

W tamtym roku, kiedy nastał pierwszy, wiosenny lockdown pracowałam w przedszkolu w grupie trzylatków. Teraz historia się powtarza – przedszkola zostają zamknięte, a nauczyciele realizują wybrane przez dyrektora formy nauczania na odległość. Praca z przedszkolakami na odległość może polegać na spotkaniach online lub przesyłaniu materiałów do realizacji. Postanowiłam podzielić się z Wami częścią swojej pracy z poprzedniego roku. Znajdziesz tu 10 instrukcji do nauki i zabawy na odległość.

[toc]

Instrukcje do zabaw

Pracując w przedszkolu daltońskim bardzo często tworzyłam dla dzieci instrukcje, które miały im pomóc w samodzielnym wykonaniu zadań. Instrukcje mają wiele zalet, m.in. wdrażają dzieci do samodzielności i umożliwiają pracę we własnym tempie. Dodatkowo uczą działania według planu i wspomagają uczenie przez patrzenie i działanie. Więcej o moich doświadczeniach z instrukcjami, przeczytasz tutaj.

Nic więc dziwnego, że także w czasie nauczania na odległość postanowiłam wykorzystać instrukcje. Każdego tygodnia wysyłałam propozycje zajęć i zabaw. Aktywności przedstawiałam przy użyciu prostych instrukcji obrazkowo-tekstowych. Dla dzieci najważniejsze były obrazki, rodziców wspomagały opisy do zabaw.

Wszystkie zabawy, które proponuję można zorganizować w domu, bez konieczności kupowania dodatkowych materiałów.  W instrukcjach znajdziesz kreatywne wykorzystanie przedmiotów, które znajdują się w każdym domu: sztućce, nakrętki, klamerki czy makaron.

Informacje zwrotne, które otrzymałam od rodziców i dzieci, dotyczące przesyłanych materiałów były bardzo pozytywne. Otrzymywałam zdjęcia przedstawiające wytwory dzieci oraz takie, które pokazywały je przy pracy.

Poniżej możesz sprawdzić konkretną instrukcję i pobrać ją do własnego użytku.

Pobierz – 10 instrukcji do nauki i  zabawy:

Filmiki ze zdjęć

Wspomniałam, że rodzice przedszkolaków wysyłali mi zdjęcia dzieci. Robili to spontanicznie. A ja postanowiłam z tych przesłanych zdjęć stworzyć filmik, który potem przesłałam rodzicom i dzieciom. Zobaczenie w filmie siebie i kolegów było bardzo radosnym doświadczeniem dla maluchów i spotkało się entuzjazmem rodziców.

Jeśli chciałabyś stworzyć film ze zdjęć dzieci ze swojej grupy, przeczytaj wpis Jak stworzyć film ze zdjęć i wykorzystać go w pracy z dziećmi?

Spotkania online

Oprócz przesyłania propozycji zabaw, spotykałam się z trzylatkami i ich rodzicami online. Nie organizowałam w tym czasie zabaw czy innych specjalnych aktywności dla dzieci. Był to czas na rozmowy, zobaczenie kolegów i koleżanek – po to, by całkowicie nie zapomnieć dzieci z grupy. Spotykałam się indywidualnie z dziećmi i rodzicami, mieliśmy też kilka spotkań grupowych.

Podczas spotkań online, bardziej śmiałe dzieci opowiadały, co robią w domu, które z przesłanych zabaw najbardziej się im podobały. W ten sposób starałam się dbać o utrzymanie relacji między dziećmi w grupie. Chciałam też zapewnić im łatwiejszy powrót do przedszkola i kolegów po rozłące spowodowanej lockdownem.


Jeśli uważasz, że ten wpis jest dla Ciebie wartościowy, zostaw komentarz 🙂

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *