Od kilku lat regularnie ćwiczę jogę. Po jakimś czasie zapragnęłam wprowadzić w świat asan swoich wychowanków. Ukończyłam kurs jogi dla dzieci, który pomógł mi zrozumieć, jak powinny wyglądać zajęcia z jogi dedykowane najmłodszym. Teraz jestem pewna, że joga dla dzieci to pomysł na wartościowe zajęcia ruchowe dla najmłodszych.

Joga dla dzieci – od czego zacząć?

Joga to w skrócie ćwiczenia gimnastyczne na macie. Poprzez zabawę na macie i naśladowanie różnych zwierząt, czyli ćwiczenie asan, dzieci wzmacniają i uelastyczniają swoje ciała. Oprócz ćwiczeń fizycznych wykorzystujemy także ćwiczenia oddechowe i techniki relaksacyjne.

Żeby ćwiczyć z dziećmi w szkole lub przedszkolu potrzebujesz mat gimnastycznych dla każdego dziecka i siebie. Kolorowe maty i wygodne stroje gimnastyczne to jedyne niezbędne pomoce do ćwiczeń. Może przydać się także sprzęt grający i spokojna muzyka, która będzie towarzyszyć Wam podczas ćwiczeń. Bardzo ważną kwestią są zgody rodziców na wykorzystanie ćwiczeń z elementami jogi podczas zajęć ruchowych. Dla wielu osób joga jest bowiem tematem kontrowersyjnym.

Tutaj znajdziesz kilka zdjęć i relację z ćwiczeń jogi, które przeprowadziłam z moją klasą.

Na co zwrócić uwagę podczas ćwiczeń z dziećmi?

Na początku zajęć z dużą grupą dzieci istotne jest wcześniejsze ustalenie zasad, np. każdy ćwiczy na swojej macie (oprócz ćwiczeń w parach), skupiamy się na sobie i swoim ciele, wykonujemy ćwiczenia, tak jak pozwala nam na to nasze ciało. Ja zawsze podkreślam specyfikę zajęć z jogi dla dzieci – staramy się koncentrować na ćwiczeniach i sobie, uspokajamy nasze głowy.

Pierwsze zajęcia mogą być poświęcone wytłumaczeniu najmłodszym, czym jest joga, jaka jest jej historia, dlaczego jest tak popularna. Można przygotować krótką prezentację, wyświetlić film i porozmawiać z dziećmi o tym, co już wiedzą o jodze.

Zajęcia z jogi wyglądają inaczej niż te dla dorosłych. Dzieci potrzebują większej aktywności i dynamiczności oraz uwzględnienia formy zabawy w ćwiczeniach. Podczas wykonywania ćwiczeń często naśladujemy odgłosy zwierząt lub tworzymy historie, w których bohaterami są zwierzęta z naszych asan. Po czasie młodzi jogini coraz dokładniej potrafią wykonywać ćwiczenia, dłużej skupiają na nich uwagę i potrafią połączyć je ze świadomym oddechem.

Wiosną i latem, kiedy warunki pogodowe na to pozwalają, jogę można ćwiczyć na zewnątrz. Doznania, takie jak czucie wiatru na ciele,  możliwość dotykania trawy bosymi stopami lub słyszenie odgłosów ptaków będą niezwykłymi doświadczeniami dla dzieci podczas ćwiczeń.

Korzyści z ćwiczenia jogi przez dzieci

Joga dla dzieci przynosi dzieciom wiele emocjonalnych i fizycznych korzyści. Ja na pierwszym miejscu stawiam te, które wpływają na zdrowie, czyli:

  • Przeciwdziałanie wadom postawy;
  • Wzmacnianie i uelastycznianie ciała;
  • Zapobieganie chorobom i wzmacnianie odporności;
  • Lepsze działanie układu trawiennego;
  • Lepsze skupienie uwagi i koncentracja;
  • Wyciszenie i uspokojenie umysłu.

Oprócz tych wszystkich zalet z ćwiczenia jogi, jest jeszcze jedna bardzo ważna – dobra zabawa. Może joga dla dzieci to coś dla Ciebie i Twojej klasy?


Inne pomysły na blogu na zabawy ruchowe dla dzieci to Skaczące stopy oraz Zabawy z użyciem taśmy malarskiej. Sprawdź koniecznie 🙂

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.