Słoiczki zapachowe, czyli jak stymulować zmysł powonienia

Wprowadzenie zabaw rozwijających zmysł powonienia dostarcza dziecku mnóstwa nowych wrażeń sensorycznych. Słoiczki zapachowe pomogą rodzicom lub wychowawcom najmłodszych dzieci w rozwijaniu zmysłu powonienia i odkrywania fascynującego świata zapachów. 

[toc]

Jak wykonać słoiczki zapachowe?

Wykonanie słoiczków zapachowych jest bardzo proste. Potrzebujesz:

  • Małego słoiczka na przyprawy, buteleczki lub innego pojemnika.
  • Produktów zapachowych np. skórki cytryny, goździków, mięty, bazylii, ziaren kawy itd.

Do czystego i suchego pojemniczka wkładasz wybrane, zapachowe produkty, zakręcasz i gotowe.

Do wykonania słoiczków przydadzą się też przyprawy kuchenne. Moje słoiczki są przezroczyste, dzięki temu stymulujemy też zmysł wzroku. Jeśli dziecko będzie odkręcać samodzielnie nakrętki, poćwiczy też motorykę małą. Zabawa ze słoiczkami zapachowymi może przynieść dużo więcej korzyści, niż tylko stymulowanie powonienia. Jak zorganizować zabawę ze słoiczkami?

Jak bawić się rozwijając zmysł powonienia?

W pierwszym etapie zabawy dziecko może obserwować wygląd produktów znajdujących się w słoiczku, zapamiętywać ich zapach poprzez wąchanie oraz utrwalać nazwę roślin, przypraw czy ziół.

Zgaduj zgadula

Następnie można utrudnić zabawę zasłaniając oczy i prosząc, by maluch podał nazwę używając jedynie zmysłu powonienia. Jeśli dla dziecka rozpoznanie zapachu nie jest oczywiste, warto podpowiadać i opisywać roślinę znajdującą się w słoiczku.

Dobieranie par

Kolejna propozycja zabawy do dobieranie w pary takich samych zapachów. Tu jednak potrzebny jest drugi słoiczek z tą samą zawartością. Dziecko mając zasłonięte oczy szuka do konkretnego słoiczka zapachowego odpowiadającej mu pary.

Opisywanie zapachów

Podczas zabawy ze słoiczkami, możemy też rozwijać umiejętności językowe. W czasie wąchania konkretnego produktu, spróbujcie wymyślać jak najwięcej określeń opisujących ten zapach np. zapach cytryny – orzeźwiający, energetyczny, pobudzający lub opisujcie z czym dany zapach Wam się kojarzy, jakąś sytuację czy zdarzenie.

Ustawianie w kolejności

Zabawa w ustawianie słoiczków w kolejności polega na tym, że dziecko najpierw wącha zawartość słoiczków zapachowych z zamkniętymi oczami. Następnie ustawia je w kolejności od tego, który powąchało jako pierwszy, do ostatniego. To ćwiczenie na pamięć. Równie dobrze można ustawiać słoiczki zaczynając od tego, który pachnie najmilej, do tego, którego zapach najmniej nam odpowiada.

Zabawy rozwijające powonienie możesz zorganizować w domu, w przedszkolu lub gabinecie terapii integracji sensorycznej. Dzięki zabawie ze słoiczkami zapachowymi wyostrza się powonienie, zapachy zostają utrwalone, a dodatkowo dziecko zdobywa nowe informacje o roślinach, ziołach czy przyprawach. Radość jaką czerpie maluch z odkrywania nowych zapachów też ma duże znaczenie!


Zobacz też inne zabawy sensoryczne, które opisałam na blogu. Poczytaj o książce dotykowej dla dzieci, memo słuchowym oraz zabawie ruchowej – Skaczące stopy.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *