Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa – zajęcia w szkole i przedszkolu

21 marca obchodzimy Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Dzień ten został ustanowiony w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, od 2012 r. jest pod patronatem Organizacji Narodów Zjednoczonych. 

[toc]

Jak przeprowadzić zajęcia dotyczące osób z zespołem Downa z uczniami i przedszkolakami? Oto kilka propozycji na aktywności w ramach tego typu zajęć. Możesz wykorzystać je także podczas nauczania zdalnego.

Sprawdzenie wiedzy dzieci

Podczas poruszania nowych tematów, o których nie rozmawialiśmy jeszcze w grupie, staram się sprawdzić początkową wiedzę uczniów. Może okazać się, że wśród dzieci jest osoba, która wie dużo na temat zespołu Downa, ponieważ np. zna osobę obciążoną tą wadą genetyczną. Jeśli dzieci nic o tym nie wiedzą, tym lepiej, że wprowadzasz ich w ten temat.

Zespół Downa – co to jest?

Zespół Downa inaczej określany trisomią chromosomu 21. Jest to choroba genetyczna opisana przez brytyjskiego lekarza Johna Langdona Downa, od nazwiska którego przypadłość ta została nazwana zespołem Downa.

Zespół Downa jest odmiennością biologiczną człowieka, którego natura wyposażyła w dodatkową informację genetyczną zawartą w chromosomie 21. To ona właśnie modyfikuje rozwój i kształtuje cechy wyróżniające daną osobę pośród innych ludzi. Najdotkliwiej odczuwanym przez osoby z Zespołem Downa zaburzeniem jest osłabienie procesu zapamiętywania i zaburzenie mowy.

W Polsce żyje około 60 tys. osób z trisomią 21. Data Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa nie jest przypadkowa – jej amerykański zapis (3/21) symbolizuje trzeci chromosom w dwudziestej pierwszej parze, którego obecność stanowi główną przyczynę tego syndromu.

Powyższe zdjęcie pozwoli dzieciom lepiej zrozumieć, co oznacza istnienie dodatkowego chromosomu, który jest przyczyną tej choroby genetycznej.

Poznajemy osoby z zespołem Downa

Jak poznać osoby z zespołem Downa i dowiedzieć się o nich więcej? Pomoże w tym oglądanie filmu Stowarzyszenia Bardziej Kochani. Film przedstawia stwierdzenia, które są powszechne w opinii publicznej, a bardzo często nieprawdziwe. Osoby z zespołem Downa opowiadają jak wygląda ich rzeczywistość.

Warto robić stopklatki dla dzieci, zatrzymując się na wypisanych stwierdzeniach, tak by uczniowie mogli je przeczytać lub czytać je głośno najmłodszym dzieciom.

Drugi film, który można wyświetlić to przekaz Fundacji Ja Też, w którym dzieci z zespołem Downa opowiadają o swoich zainteresowaniach.

Oglądanie filmów podsumujcie wspólną rozmową.

Zespół Kolorowych Skarpetek

Kolorowe skarpetki nie do pary to symbol Dnia Osób z Zespołem Downa. 21 marca wszyscy dołączamy do Zespołu Kolorowych Skarpetek i wspieramy osoby chorujące na trisomię. Ta akcja ma na celu przełamywanie stereotypów związanych z wadą genetyczną. Zachęć swoich uczniów do założenia kolorowych skarpetek.

Jeśli tak, jak ja uczycie się zdalnie, poproś rodziców o przesłanie skarpetkowych zdjęć. Możecie też obejrzeć film promujący akcję, pokazujący osoby z zespołem Downa podczas codziennych aktywności.

Projektujemy własne skarpetki

Przy okazji aktywności związanych z Dniem Osób z Zespołem Downa, dzieci mogą zaprojektować własne, niesamowite skarpetki. Zabawy w projektowanie i tworzenie, pobudzają wyobraźnię i kreatywność. Skarpetki można narysować samodzielnie lub pobrać gotowy szablon poniżej.

Skarpety – karty pracy

Bardzo ciekawe zabawy edukacyjne z kartami przedstawiającymi skarpetki można znaleźć na blogu Moje Dzieci Kreatywnie. Te zabawy edukacyjne pozwolą w łatwy sposób przyswoić nową wiedzę lub utrwalić poznane już sylaby, cyferki czy samogłoski. Koniecznie sprawdźcie.


Na moim blogu znajdziesz pomysły na celebrowanie świąt i uroczystości w grupie dzieci. Zajrzyj do zakładki Uroczystości.

1 Comments

  1. Pingback: Kobyłka: Możemy wspólnie stworzyć świat przyjazny osobom z Zespołem Downa - Życie Powiatu na Mazowszu

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *