Większość z nas zna gę logiczną – sudoku. Wykorzystanie jej w szkole może być dobrym pomysłem na ciekawy przerywnik, który zaangażuje szare komórki uczniów i dostarczy satysfakcji z poprawnie wykonanego zadania.
[toc]
Zasady gry w sudoku
Celem gry w Sudoku jest wypełnienie siatki 9×9 liczbami, tak aby każdy wiersz, każda kolumna i sekcja 3×3 zawierały wszystkie cyfry od 1 do 9. Takie zasady obowiązują w klasycznej wersji sudoku. Tak samo będziemy postępować z innymi, mniejszymi siatkami sudoku, o których napiszę w dalszej części wpisu.
Rozwiązywanie sudoku
Wprowadzając sudoku liczbowe na zajęciach z dziećmi zaczynam od małej planszy 4×4, na której. Najpierw wprowadzam ogólne zasady sudoku dotyczącą tego, że w żadnej kolumnie, wierszu i sekcji nie może powtórzyć się ta sama liczba. Warto rozpisać proste sudoku na tablicy i zaznaczyć innym kolorem wiersz, kolumnę i sekcję, tak, żeby dzieci dobrze zrozumiały zasady.
Zaczynamy od wspólnego rozwiązywania zagadki logicznej. Najważniejszą wskazówką dla dzieci jest ta, żeby rozpocząć od miejsca gdzie jest najmniej niewiadomych. Następnie sprawdzać czy dana liczba nie powtarza się w tym samym wierszu, kolumnie i sekcji. Jeśli wspólne rozwiązywanie zagadki liczbowej przebiega pomyślnie, czas na samodzielną pracę uczniów.
Kolejnym krokiem jest samodzielne rozwiązywanie sudoku przez dzieci. Najpierw najprostszej planszy, a potem coraz bardziej złożonych.
Dzieci w różnym tempie rozwiązują tego typu zagadki logiczne. Dobrze jest pozwolić uczniom na współpracę podczas zabawy. Jeśli dziecko samo nie może zrozumieć jak wypełnić sudoku, może poprosić o pomoc kolegę, który poradził sobie już z tym zadaniem. Często tłumaczenie rówieśnika jest bardziej zrozumiałe niż dorosłego. Dziecko, które udziela instrukcji uczy się jak to robić, nie wskazując bezpośrednio rozwiązań.
Stopniowanie trudności
Kiedy rozwiązywanie zagadek logicznych na siatce 4×4 jest opanowane można wprowadzić kolejne trudniejsze wersje gry: siatkę 6×6 oraz 9×9. Gotowe siatki do gry możesz pobrać poniżej, wydrukować i wprowadzić w swojej klasie.
- Pobierz Sudoku 4×4 Sudoku-4×4-Sensonaukapl.pdf
- Pobierz Sudoku 6×6 Sudoku-6×6-Sensonaukapl.pdf
- Pobierz Sudoku 9×9 Sudoku-9×9-Sensonaukapl.pdf
Jeśli w Twojej klasie są mistrzowie sudoku, można utrudnić zadanie wprowadzając ograniczenie czasowe uruchamiając minutnik. Warto też zorganizować Turniej Sudoku i zachęcić uczniów do trenowania mózgu w domu lub na przerwach.
W sudoku można grać też na tablicy multimedialnej w klasie korzystając z ciekawej strony digipuzzle.net z obrazkową wersją tej gry.
Korzyści z zabawy w Sudoku
Korzyści z gry w sudoku liczbowe jest wiele, a kilka najważniejszych moim zdaniem to:
- Ćwiczenie rozwiązywania problemów logicznych;
- Trening koncentracji uwagi;
- Utrwalanie obrazu graficznego cyfr;
- Trening pamięci;
- Rozwijanie spostrzegawczości;
- Utrwalanie pisania cyfr;
- Poznanie znaczenia pojęć: kolumna, wiersz i sekcja;
- Poczucie satysfakcji i spełnienia.