Praca grupowa z tablicą Jamboard na lekcjach zdalnych

Na swoich lekcjach staram się maksymalnie zaangażować uczniów. Zależy mi na tym, by myśleli, pracowali i dzielili się swoją wiedzą także zdalnie. Mam wiele sprawdzonych narzędzi i stron z materiałami online dla dzieci. Ostatnio coraz częściej korzystam w klasie z tablicy do pracy grupowej, czyli Jamboard.

[toc]

Jak działa Jamboard?

Jamboard to wirtualna tablica, na której mogą pracować wszystkie osoby posiadające link do tablicy i mające uprawnienia do jej edycji. To narzędzie świetnie sprawdzi się do pracy grupowej. Uczniowie mogą stać się twórcami treści, które znajdą się wspólnej tablicy. Sami mogą je zamieszczać i edytować. Natomiast, jeśli szukasz tablic do pracy indywidualnej na lekcjach, polecam Whiteboard.fi.

Jamboard daje możliwość pisania i rysowania, wstawiania notatek na kolorowych kartkach, wstawiania grafiki na tablicę, używania lasera do wskazywania oraz wstawiania plików z Dysku Google.

Jak tworzyć tablicę na Jamboard?

Żeby utworzyć tablicę na Jamboard musisz zalogować się do swojego konta na Google. Pokażę Ci w kilku krokach, jak utworzyć i udostępnić do edycji uczniom tablicę:

  1. Po uruchomieniu Jamboard, klikasz „+” w prawym dolnym rogu, który pozwoli na utworzenie nowej tablicy.
  2. Zmień nazwę swojej tablicy.
  3. Możesz zmienić tło.
  4. Zapoznaj się z narzędziami, które są dostępne.
  5. Kliknij „Udostępnij”.
  6. W oknie udostępniania zmień dostęp do tablicy na „Każda osoba mająca ten link”.
  7. Następnie zmień uprawnienia osoby posiadającej link, klikając „Edytor”.
  8. „Kopiuj link” i naciśnij „Gotowe”.
  9. Wyślij link do uczniów np. na czacie.

Po uruchomieniu tablic pozwól uczniom sprawdzić jej możliwości. Udostępniając swój ekran, jeszcze przed wysłaniem linku do dzieci, pokazuję im, czego od nich oczekuję, np. utworzenia notatek na kolorowych kartkach. Pokazuję po kolei, jak taką notatkę utworzyć. Pracuję z pierwszoklasistami, dlatego zawsze muszę przygotować ich technicznie tak, żeby ułatwić im potem samodzielną pracę online.

Jak można działać na Jamboard podczas lekcji z uczniami?

Wirtualną tablicę wykorzystuję do pracy grupowej. Idealnie sprawdza się do pracy metodą burzy mózgów i wymieniania się pomysłami. Jeśli chcę porozmawiać z uczniami na temat, na który wiem, że niektórzy będą obawiać się zabrania publicznie głosu – Jamboard ułatwia mi zadanie. Odpowiedzi dzieci są anonimowe, chyba, że chcą się pod nimi podpisać.

Dzięki tablicy można podsumować lekcję, prosząc, by uczniowie napisali, czego się dziś nauczyli, co zapamiętali. Bardzo ciekawym pomysłem jest tworzenie przez dzieci kreatywnych notatek na dany temat. Nie muszą składać się tylko z zapisanych kartek, ale mogą zawierać rysunki czy ilustracje.

Dzieciaki w mojej klasie bardzo lubią pracę z tą tablicą. Dzięki niej wzrasta ich zaangażowanie, a zadania związane z tablicą pobudzają ich do działania. Opisy pozostałych narzędzi, które wykorzystuję w pracy zdalnej z dziećmi, znajdziesz w zakładce TIK.

2 Comments

  1. Jamboard 20 kwietnia 2021 at 20:17

    Dobry wieczor. Zwracam się do Pani z prośbą, o wyjasnienie mi sytuacji.
    Pracuję na Classroomie, utworzylam tablicę Jamboard i wykonałam wszystkie kroki,aby uczniom wysłać link,by mogli pracować na tablicy wszyscy,edytować,pisać itp. Wszystko byloby super,lecz poza moimi uczniami (gdzie widnieje imię i nazwisko) na liście również pojawiają się inni anonimowi użytkownicy, np anonimowy:sloń, anonimowy:mrówa itp. Tylko dlaczego tak się dzieje??? Uczniowie dopiero poznają to i nie wiedzą gdzie co zrobić,a co dopiero, co przeszlo mi przez myśl,by link przesłać komuś dalej. Twierdzą,że nikomu nie wysłali nic. Niestety w efekcie jest tak,ze zamiast fajna współpraca,to ktoś nam usuwa,niszczy,psuje to co na tablicy zostaje umieszczone…

    Reply
    1. Joanna Pląska 21 kwietnia 2021 at 05:01

      Dzień dobry,
      Też udostępniam uczniom tablicę przez link – w tym przypadku uczniowie stają się anonimowi. Można poprosić ich o podpisywanie swoich wypowiedzi.
      Myślę, że gdyby udostępniła Pani tablicę poprzez dodawanie konkretnej osoby i wpisywanie adresu mailowego, wtedy użytkownicy-uczniowie nie byliby anonimowi.
      Jeśli chodzi o zachowanie na tablicy i niszczenie, tego co robi grupa – robi to prawdopodobnie jeden z uczniów. Moje klasowe dzieci też na początku tak się zachowywały – chciały sprawdzić wszystkie możliwości i w efekcie zamazywały, przesuwały elementy itd. Pomogła rozmowa i ustalenie zasad – tablica służy do pracy grupowej. Do rysowania znają programy np. Paint i tam można to robić. Dlatego pisałam o tym, by najpierw sprawdzić wspólnie możliwości tablicy, a dopiero potem tworzyć tablicę, na której można pracować grupowo.
      Mam nadzieję, że trochę pomogłam.
      Pozdrawiam 🙂

      Reply

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *