Pozytywna atmosfera na lekcjach online – sprawdzone sposoby

Od przeszło roku nauczanie zdalne z przerwami wciąż towarzyszy uczniom i nauczycielom. Wielu nauczycieli w tym czasie rozwinęło swoje umiejętności w zakresie przekazywania wiedzy na odległość. Podobnie jest z uczniami – coraz sprawniej radzą sobie ucząc się online – choć pewnie wielu z nich brakuje bezpośredniego kontaktu z kolegami i nauczycielami. Jak sprawić, by atmosfera na lekcjach z najmłodszymi uczniami była pozytywna i jak najbardziej zbliżona do tej ze szkoły? Oto kilka moich sprawdzonych rozwiązań.

[toc]

Poświęć czas na rozmowy z uczniami

Prawie każdy dzień z lekcjami online zaczynam od luźnych rozmów z uczniami na temat ich samopoczucie, tego co robili poprzedniego dnia lub jakie mają plany na ten dzień. Dzieci chętnie opowiadają o tym, co ich dotyczy, jak się czują i co ciekawego robiły. Dzięki temu choć w części odpowiadam na ich potrzebę bycia zauważonym i wysłuchanym. W szkole takie rozmowy są bardzo naturalne, podczas lekcji online też mogą mieć często miejsce.

Myślę, że na odległość przy włączonych kamerach, możemy zauważyć wiele z elementów życia naszych uczniów, zauważyć je i dać im sygnał, że są dla nas ważni. Widzę często ich niewyspanie, czasem jakieś emocje, które im towarzyszą. Warto dać sobie i dzieciom przestrzeń na bycie razem i zauważenie siebie nawzajem.

Włączajcie kamery

Włączone kamery sprzyjają nawiązaniu bliskości w klasie. Dzięki nim możemy się nawzajem obserwować, pokazywać sobie elementy naszego życia, które chcemy pokazać, swobodniej rozmawiać. Pomaga to budować pozytywne relacje. Sprzyja też w ocenie zaangażowanie uczniów podczas lekcji. Zupełnie inaczej prowadzi się zajęcia widząc swoich odbiorców. Myślę, że dużo lepiej jakościowo także uczestniczy się w takiej lekcji, gdzie jest chociażby wzrokowy kontakt z kolegami.

Wplataj zabawy integracyjne

W czasie nauki zdalnej dzieciaki też potrzebują zabaw integracyjnych. Szczególnie w pierwszej klasie, kiedy uczniowie nie zdążyli jeszcze bardzo dobrze się poznać, przydają się ćwiczenia integracyjne. Niektóre zabawy można wykorzystać także na lekcjach online, np. List gończy. W tej zabawie dzieci wysłuchując krótkiego opisu mają za zadanie rozpoznać, który z uczniów pasuje do opisanej w liście i poszukiwanej osoby. Innym przykładem zabawy jest Podium. Zadaniem uczniów jest znalezienie wspólnych cech trzech osób z grupy i wywołanie tych osób. Pozostali mają za zadanie odgadnąć o jakie cechy chodzi.

Rozmawiajcie na przerwach

Przerwa to dobry moment, żeby odejść od komputera i chwilę odpocząć od ekranu i pozycji siedzącej. Dzieciom jednak tak bardzo brakuje kontaktu z innymi, że większość przerwy chcą spędzać z kolegami i koleżankami. Rozmawiają ze sobą, pokazują swoje zabawki, książki lub zwierzęta domowe i będąc online nadrabiają potrzebę kontaktu z rówieśnikami.

Moje pierwszaki spotykają się online także po lekcjach, umawiają się w swoim gronie na spotkania online na po zajęciach. Uważam, że to świetny pomysł 🙂

Zaplanuj angażujące aktywności

Podczas nauczania zdalnego, tak samo jak w czasie lekcji stacjonarnych w szkole, nie powinno zabraknąć angażujących aktywności. Wykorzystuj gry, quizy, zabawy edukacyjne online na zajęciach, które zainteresują uczniów. W zakładce TIK możesz przeczytać o moich ulubionych narzędziach do nauczania zdalnego.

Jeśli wprowadzasz nowy temat przygotuj pudełko z akcesoriami, które dotyczą omawianych zagadnień i zaprezentuj to przed kamerą. Obudowanie w odpowiednią opowieść czy zagadkę zwykłego pudełka z przedmiotami dotyczącymi lekcji to prosty trik, który zazwyczaj wzbudza w uczniach ciekawość i powoduje, że lepiej zapamiętują potrzebne informacje.

Jeśli wprowadzasz litery poproś, żeby każdy przyniósł przedmiot, który znajduje się w pokoju lub domu, którego nazwa zaczyna się na daną literę.

Zaplanuj czas na pytania

Wszyscy znamy trudności techniczne i organizacyjne w czasie spotkań online. Te trudności wywołują frustrację, bezradność i brak poczucia bezpieczeństwa u dzieci. By zadbać o pozytywną atmosferę na lekcjach online, zaplanuj czas na pytania lub ponowne udostępnienie materiałów, które z jakichś powodów nie mogły być we właściwy sposób pokazane.  Okazuj zrozumienie i troskę o to, czy wszyscy bez problemu mogli uczestniczyć w lekcjach.

Te kilka podstawowych działań pomagają mi zadbać o dobrostan psychiczny moich uczniów i swój własny.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *