Z własnego doświadczenia wiem, że początek września jest szczególnie trudnym okresem dla wychowawców grupy dzieci nowoprzyjętych do przedszkola. Adaptacja maluchów, które często pierwszy raz rozstają się z rodzicami, to prawdziwe wyzwanie dla nauczyciela. Co zrobić, by adaptacja w przedszkolu przebiegła łagodnie?
[toc]
Przygotowani rodzice
Podczas adaptacji dzieci do przedszkola duże znaczenie mają rodzice. Ich nastawienie do pierwszych, trudnych dni przedszkola, będzie miało ogromne wagę dla przebiegu adaptacji. Przygotowani rodzice to tacy, którzy są przygotowani emocjonalnie i praktycznie do pozostawienia swoich pociech w placówce.
Mama i tata, którzy wiedzą, że krótkie pożegnania są lepsze niż długie, rodzice, którzy zadbali o to, by wraz z dzieckiem uczestniczyć w adaptacji i postarali się wdrażać malucha do samodzielności – są nieocenionym wsparciem dla przyszłego przedszkolaka i jego wychowawczyni. O przygotowaniu rodziców więcej przeczytasz we wpisie pt. Adaptacja w przedszkolu – jak rodzic może pomóc dziecku?
Kartki z imionami
Bardzo trudno jest od razu zapamiętać wszystkie imiona dzieci. Podczas powitania dzieci i rodziców, którzy przychodzą do sali, dobrze mieć więc przygotowane kartki z imionami, które od razu nakleisz na bluzkę dziecka. Dzięki kartkom szybciej zapamiętasz imiona i w razie potrzeby będziesz mogła zwrócić się bezpośrednio do konkretnego dziecka. Najtańszym rozwiązaniem jest użycie taśmy malarskiej oraz pisaka i tworzenie kartek z imionami na bieżąco przy powitaniu dzieci.
Zrozumienie i spokój
Jednym z najważniejszych czynników udanej adaptacji w przedszkolu jest postawa nauczyciela. Uświadom sobie, że w życiu maluchów, które są w Twojej grupie, następuje gigantyczna zmiana. Nawet jeśli były przygotowywane przez opiekunów do pierwszego dnia w przedszkolu, może być im być trudno zaakceptować rozstanie z rodzicami. Ze spokojem i zrozumieniem przyjmij pojawienie się u dzieci trudnych emocji, płaczu i zdenerwowania. Trudno jest pozytywnie i uspokajająco wpływać na dzieci, będąc samemu zdenerwowanym i rozdrażnionym.
Zabawka z domu
Zabawka przyniesiona z domu to coś znajomego i dającego poczucie bezpieczeństwa. Skutecznym rozwiązaniem, ułatwiającym trudne wejście do sali, może być obecność ulubionego misia lub lalki. Jeśli tylko to możliwe, pozwalajmy dzieciom w okresie adaptacji zabierać ze sobą jedną, ulubioną zabawkę. Dzięki domowym pluszakom łatwiej jest przetrwać cały dzień w przedszkolu. Pluszowy pomocnik może okazać się też przydatny podczas leżakowania. Położenie się na leżaku ze znajomym misiem jest dużo prostsze i może pomóc w zaśnięciu lub odpoczynku.
Poznanie przedszkola
Kąciki zainteresowań
Pierwsze dni w przedszkolu zawsze poświęcam na poznanie sali przez dzieci. Maluchy mają wtedy okazję poznać kąciki zainteresowań, które są do ich dyspozycji w sali. Poprzez odpowiednią prezentację zabawek możesz zainspirować dzieci do ciekawej i rozwijającej zabawy. Ważne jest też ustalenie zasad korzystania z zabawek lub pomocy w kącikach i sprzątania po zakończonej zabawie. Będzie to doskonałe ćwiczenie służące wdrożeniu przedszkolaków do dbania o porządek.
Łazienka
Łazienka będzie jednym z pierwszych miejsc, które warto zwiedzić z grupą nowych przedszkolaków. Po pierwsze, dzieci muszą wiedzieć, gdzie ona się znajduje. Należy także ustalić swój grupowy system wychodzenia do łazienki. Czy dziecko za każdym razem musi poinformować o chęci skorzystania z łazienki? A może warto umówić się na organizator wyjść z grupy? Wspólna wizyta w łazience jest doskonałą okazją do zapoznania z etapami korzystania z toalety i etapami mycia rąk.
Budynek, ogród i pracownicy
Kiedy sala przedszkolna i łazienka są już znane dzieciom, razem z grupą maluchów wybieram się na wycieczkę po przedszkolu i ogrodzie. Przedszkolaki mają wtedy okazję poznać pomieszczenia przedszkolne – również te niedostępne dla nich na co dzień, np. pokój nauczycielski, kuchnię, czy gabinet dyrektora. Wizyta w salach innych grup i poznanie pozostałych pracowników powodują że nowe przedszkolaki czują się pewniej w placówce. Dzięki temu wiedzą, jakie jest przeznaczenie dotąd nieznanych pomieszczeń i kto jest pracownikiem przedszkola, do którego w razie potrzeby można zwrócić się o pomoc.
Plan dnia
W mojej grupie trzylatków na początku adaptacji dobrze sprawdziło się wprowadzenie planu dnia. Do obrazkowego planu dnia w kolorowych ramkach dołączony był zegar, podzielony na kilka kolorów, symbolizujących aktywności w ciągu dnia, np. żółty – posiłek, zielony – pobyt na placu zabaw. Część maluchów doskonale odkodowywała informacje z zegara, odczytując aktywność, która nastąpi w najbliższym czasie. Dzięki temu wiedziały, co je czeka, i czuły się bezpiecznie.
O planie dnia rozmawialiśmy z dziećmi codziennie rano i w ciągu dnia, wspólnie odczytując kolor z zegara i przekładając go na obrazkowy plan dnia. Następnie zaznaczaliśmy strzałką aktywność, która za chwilę nastąpi. Trzylatki w ciągu roku szkolnego doskonale same odczytywały i zaznaczały aktywności na naszym planie dnia. Więcej o planie dnia w przedszkolu przeczytasz tu: https://sensonauka.pl/plan-daltonski/pomoce-daltonskie/plan-dnia-w-edukacji-daltonskiej/.
Zabawy integracyjne
Zabawy integracyjne, dostosowane do wieku dzieci, pomogą poznać się wzajemnie i stworzyć pozytywną atmosferę. Nie powinno ich zabraknąć w pierwszych dniach przedszkola. Ale dobrze jest też pamiętać o nich w trakcie roku szkolnego, modyfikując je i dostosowując do grupy.
Adaptacja w przedszkolu – dasz radę!
Adaptacja dzieci do nowych, przedszkolnych warunków, nie jest prosta, ale możesz zrobić dużo, by przebiegła łagodnie. Kluczowe jest Twoje pozytywne nastawienie i zachowanie spokoju, nawet w trudnych sytuacjach. Pamiętaj, o tym, że zapoznając dzieci z salą, otoczeniem i pracownikami przedszkola, oswajasz je z nową przestrzenią i ludźmi tworzącymi przedszkole. Z kolei wprowadzenie planu dnia i zasad korzystania z zabawek czy toalety spowoduje, że dzieci będą czuły się bezpiecznie.
Jestem pewna, że dasz radę! Trzymam kciuki za wszystkie nowe przedszkolaki i ich wychowawczynie 🙂