Plan dnia w edukacji daltońskiej jest pomocą, która doskonale sprawdzi się w grupach przedszkolnych i klasach I-III szkoły podstawowej. Z doświadczenia w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wiem, że ta pomoc bardzo ułatwia dzieciom funkcjonowanie w grupie, szczególnie autystykom, którzy potrzebują stałego rytmu dnia oraz bezpieczeństwa związanego z przewidywaniem kolejnych etapów dnia w placówce.
[toc]
Jak wygląda plan dnia?
Podobnie jak w innych pomocach dydaktycznych dla edukacji daltońskiej bardzo ważna jest, szczególnie dla małych dzieci przedszkolnych i klas początkowych, wizualizacja wydarzeń lub zajęć przewidzianych na dany dzień tygodnia. W praktyce polega to na obrazkowym przedstawieniu aktywności dnia, takich jak śniadanie, wyjście na plac zabaw, czy swobodna zabawa. Obrazki lub zdjęcia przedstawiające wydarzenia następujące po sobie, po kolei z dnia w przedszkolu lub szkole, umieszczane są na ścianie lub tablicy w układzie pionowym lub poziomym.
Plan dnia powinien znajdować się na wysokości wzroku dzieci. Do obrazków dołączamy strzałkę, ramkę lub inny znak sygnalizujący, że jesteśmy na danym etapie dnia. Jedno z dzieci może być odpowiedzialne w tygodniu lub dniu za czuwanie nad planem dnia i zaznaczaniem odpowiedniej aktywności na grupowym planie. W starszych grupach zastępujemy obrazki wyrazami opisującymi aktywność.
Co zyskujemy wprowadzając plan dnia?
Plan dnia, umieszczony w sali daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Uczniowie wiedzą, co będzie się działo podczas dnia w przedszkolu lub szkole. Nie muszą pytać o to nauczyciela – spoglądając na plan, same odpowiedzą sobie na swoje pytania.
Uczniowie mogą każdego dnia aktywnie uczestniczyć w planowaniu wydarzeń. Plan dnia dla danej grupy lub klasy powinien odzwierciedlać potrzeby grupy. Można umieścić w nim elementy, które nie mają miejsca codziennie, ale są ważne, np. wycieczka czy spotkanie z gościem.
Skąd wziąć plan dnia?
Plan dnia można zakupić w sklepie lub wykonać samemu. Potrzebne są obrazki ilustrujące aktywności z dnia w przedszkolu lub szkole. Można dołączyć także zegary, których wskazówki będą określały moment w czasie dnia na daną aktywność. Jest to dobry pomysł, by u dzieci rozwijać zdolność posługiwania się zegarem, ale nadaje to pewną sztywność naszym działaniom. Nie zawsze drugie śniadanie będzie o 10:30, tak jak wskazuje to zegar.
Bardzo ciekawym pomysłem, który wykorzystywany był w przedszkolu, w którym pracowałam, było połączenie kolorowego zegara, na którego tarczy zaznaczone kolorami były przedziały czasowe, wraz z planem na tablicy, ściśle odnoszącym się do kolorów na tarczy. Poniżej przedstawiam zdjęcie, które pokazuje to połączenie zegara z planem dnia. Nawet trzylatki odkodowywały informację z kolorowego zegara i wskazywały na aktywność, która będzie ich czekać.
Plan dnia dla mojej grupy
Plan, który stworzycie lub wybierzecie powinien być jak najbardziej dostosowany do Waszej grupy. Powinny w nim znaleźć się zdarzenia, które będą mieć miejsce w Waszej pracy z dziećmi. Jeśli raz na jakiś czas gościcie w przedszkolu grupę teatralną lub muzyczną, warto stworzyć obrazek ilustrujący takie wydarzenie. Następnie umieścić obrazek z tym wydarzeniem w planie dnia, kiedy występ będzie miał miejsce w przedszkolu.
Bardzo dobrym pomysłem jest stworzenie planu dnia ze zdjęć dzieci z grupy, przedstawiających je podczas codziennych aktywności. Zamiast obrazka z placem zabaw wykonaj zdjęcie przedstawiające przedszkolaki z grupy bawiące się na placu zabaw. To będzie naprawdę ich plan dnia, z ich wizerunkami i rzeczywistą przestrzenią, w której bawią się i uczą.
Możesz też skorzystać z obrazków przedstawiających elementy planu dnia w szkole i przedszkolu, które przygotowałam. Ciekawe, jak będzie wyglądał plan dnia w Twojej grupie 🙂
- Pobierz Plan dnia w przedszkolu: Plan-dnia-przedszkole-Sensonaukapl.pdf
- Pobierz Plan dnia w szkole: Plan-dnia-szkoła-Sensonaukapl.pdf
Bardzo dziękuję za świetne materiały. dopiero zaczynam pracę z planem daltońskim. Pozdrawian