Instrukcja w edukacji daltońskiej i nie tylko

W pracy z dziećmi każdy z nas wiele razy wykorzystywał instrukcje. Są one prostym przepisem, na to jak wykonać jakąś aktywność, pracę plastyczną lub innego rodzaju działanie. W edukacji małych dzieci szczególnie często wykorzystywana będzie instrukcja obrazkowa. Jest ona stosowana zarówno przez nauczycieli pracujących według zasad planu daltońskiego jak i tych z tradycyjnych placówek.

[toc]

Moje doświadczenia

Instrukcje wykorzystywałam w pracy z przedszkolakami ze wszystkich grup wiekowych. Jednak pracując z trzylatkami szczególnie doceniłam wartość instrukcji. Najmłodsze dzieci dzięki zastosowaniu instrukcji, były w stanie samodzielnie wykonać zadanie np. pracę plastyczną. Przygotowanie materiałów potrzebnych do wykonania zadania i stworzenie przestrzeni, gdzie dziecko może pracować – to dwa warunki, które sprzyjały efektywnej pracy maluchów. Podobne instrukcje tworzyłam w czasie edukacji zdalnej spowodowanej koronawirusem. Dzięki nim dzieci i rodzice z łatwością i chęcią wykonywali zaproponowane aktywności.

Na blogu możesz przeczytać o Prostej instrukcji ubierania się dla przedszkolaków oraz Najskuteczniejszej instrukcji mycia rąk. Opisane we wcześniejszych wpisach instrukcje, to instrukcje czynnościowe. Podobne instrukcje z etapami wykonywania czynności możesz stworzyć na potrzeby nauki składania ubrań lub postępowania w czasie pożaru.

Poniżej jedna z instrukcji do zadania plastycznego, wysłana do rodziców moich przedszkolaków w czasie nauczania zdalnego.

Niżej przedstawiam instrukcje wykorzystywane w pracy z przedszkolakami.

Zasady instrukcji daltońskiej

Tworząc instrukcje daltońskie warto kierować się kilkoma zasadami.
Instrukcja powinna składać się z maksymalnie 6-8 kroków. Stworzone przeze mnie instrukcje z myślą o najmłodszych dzieciach, miały najczęściej 3-4 kroki. Dzięki, temu dzieci były w stanie „ogarnąć” zadanie i wykonać je bez większej pomocy dorosłego. Tego typu instrukcje były efektywne w pracy z małymi dziećmi.

Instrukcja musi być zrozumiała. Dobrze jest stosować instrukcje graficzne lub graficzne w połączeniu ze słownymi. Dzięki temu dzieci nieczytające będą w stanie ją zrozumieć. Wizualizacja będzie kluczowa dla przybliżenia dzieciom treści tak, by mogły je w pełni zrozumieć.

W pierwszym etapie instrukcji powinny znaleźć się potrzebne materiały, a w ostatnim etapie – wynik końcowy. Wiedza dotycząca potrzebnych materiałów sprawia, że dziecko jest odpowiedzialne za pracę od samego początku. Pierwszy krok polega na zgromadzeniu potrzebnych rzeczy do wykonania pracy. Mając wszystkie niezbędne pomoce przy sobie można rozpocząć pracę właściwą. Ostatni krok, czyli efekt końcowy pokazuje dzieciom, do czego dążą. Oczywiście ich praca nie musi być identyczna, jak ta w instrukcji i z pewnością nie będzie. W każdej z prac będzie widać indywidualność dziecka, jego osobisty wkład i wizję. Pozostałe kroki między pierwszym, a ostatnim pokazują poszczególne etapy pracy.

Jakie są korzyści z wprowadzenia instrukcji?

Działanie z instrukcją:

  • wdraża dzieci do samodzielności;
  • wspomaga uczenie przez patrzenie i działanie;
  • umożliwia pracę we własnym tempie;
  • uczy działania według planu;
  • pozwala nauczycielowi wspomóc uczniów potrzebujących pomocy w samodzielnej pracy.

Spróbuj wykorzystać instrukcję w pracy ze swoją grupą i przekonaj się, czy instrukcja sprawdzi się u Twoich wychowanków.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *