Jeśli nie znasz jeszcze zabawy Mucha wyszła – czas byś ją poznała. W najprostszej wersji ta zabawa sprawdzi się u przedszkolaków. Trudniejszą można zaproponować uczniom klas początkowych szkoły podstawowej. Może być dobrym wstępem do nauki kodowania i rozwijania umiejętności matematycznych dzieci.
[toc]
Jak się bawić?
Do zabawy Mucha wyszła potrzebujesz planszy. Możesz ją narysować lub pobrać niżej. Oprócz planszy w początkowym etapie wprowadzania gry przydadzą się pionki, ziarenka lub guziki, dzięki którym dzieci będą zaznaczały ruchy muchy.
Rozpocznij od najprostszej planszy 3×3, u mnie zielonej. Zaczynamy od postawienia pionka na środku planszy, w miejscu, gdzie znajduje się mucha. Następnie nauczyciel zmienia położenie muchy mówiąc: mucha idzie w górę, w prawo, w dół, w lewo itd. Zadaniem dzieci jest poruszać pionkiem symbolizującym muchę po polach. Kiedy mucha wyjdzie poza planszę dzieci mówią: wyszła!
Kiedy maluchy zrozumieją o co chodzi w poruszaniu się po polach z użyciem pionka, można z niego zrezygnować na rzecz śledzenia ruchów muchy wzrokiem i zapamiętywania jej miejsca. Rozwinie to u przedszkolaków lub uczniów umiejętność koncentracji uwagi oraz pamięć.
- Pobierz Plansza zielona Mucha-wyszla-Poziom1-Sensonaukapl.pdf
Kiedy zabawa z zieloną planszą jest dla dzieci prosta, możesz wprowadzić planszę z większą ilością pól. Przygotowałam planszę niebieską z 25 polami oraz czerwoną z 49 polami. Teraz ruchy muchy mogą być dużo bardziej skomplikowane. Dzieci będą przeliczały pola, kiedy np. mucha będzie poruszała się 5 pól w górę, a potem 4 w lewo itd. Zabawy z większą ilością pól sprawią frajdę starszym dzieciom. Oprócz kontrolowania kierunków poruszania się po planszy, będą musiały przeliczać i być naprawdę mocno skoncentrowane, by nie przeoczyć miejsca pobytu muchy.
- Pobierz Plansza niebieska Mucha-wyszla-Poziom2-Sensonaukapl.pdf
- Pobierz Plansza czerwona Mucha-wyszla-Poziom3-Sensonaukapl.pdf
Co zrobić, by gra była jeszcze bardziej atrakcyjna?
Jeśli chcesz, by gra była jeszcze bardziej atrakcyjna, zapytaj dzieci raz na jakiś czas, w którym miejscu jest mucha. Poproś by określiły jej położenie. Możesz też stopniowo zwiększać tempo mówienia instrukcji – to znacznie utrudni zabawę. Moi uczniowie uwielbiają też prowadzić muchę konstruując polecenia dla pozostałych, zastępując w ten sposób nauczyciela. Zabawa ta sprawdzi się też w parach uczniowskich, jedna z osób wydaje polecenia, druga kontroluje ruchy na planszy. Im dłużej mucha porusza się po planszy, tym dłużej uczniowie muszą utrzymać koncentrację uwagi na wysokim poziomie i tym bardziej nie mogą doczekać się momentu, kiedy mucha wyjdzie poza planszę.
Jakie są korzyści z grania w Mucha wyszła?
Korzyści dla dzieci z zabawy w Mucha wyszła to:
- Nauka określania kierunków (prawo, lewo, góra dół);
- Rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
- Ćwiczenie umiejętności przeliczania;
- Wydłużanie czasu koncentracji uwagi;
- Rozwijanie pamięci;
- Świetna zabawa.
Jeśli szukasz inspiracji dotyczących zabaw matematycznych, przeczytaj wpis o grze w Bingo matematyczne dla przedszkolaków.
Kolejny stopień trudności to prowadzenie muchy z zamkniętymi oczami (wyobrażamy sobie planszę i prowadzimy naszą muchę tylko w pamięci)
Dziękuję za komentarz. Zgadza się, to może być kolejny etap działań z tą zabawą 🙂
Ciekawe propozycje
Świetny pomysł, na pewno skorzystam !