Kalendarz pogody – wizualizacja wg zasad planu daltońskiego

Kalendarz pogody może być pomocą wykorzystywaną nie tylko przy okazji poruszania tematów dotyczących pór roku i zjawisk atmosferycznych. Obserwacja pogody może stać się codzienną aktywnością dzieci, która ułatwi przyswojenie wiedzy przyrodniczej, ale nie tylko.

[toc]

Jak pracować z kalendarzem pogody?

W grupie przedszkolaków, każdego dnia, podczas zaznaczania dnia tygodnia, dzieci zaznaczały także aktualną pogodę na kalendarzu pogody. To codzienne zaznaczenie pogody poprzedzone było rozmową na temat zjawisk atmosferycznych. Zdarzało się, że prosiłam dzieci, by w drodze do przedszkola obserwowały to, co dzieje się w pogodzie. Jeśli nie udało się im tego zrobić, wspólne wyglądaliśmy przez okno i obserwowaliśmy zjawiska pogodowe na zewnątrz.

Podczas rozmów o pogodzie dobrze jest zwracać dzieciom uwagę na poszczególne elementy pogody, tzn. temperaturę (Czy jest ciepło czy zimno?), wiatr (Czy wiatr jest silny czy słaby?), opady (Czy pada deszcz/mżawka/śnieg czy nie pada?) itd. Dzięki temu wypowiedzi dzieci będą bardziej rozbudowane i precyzyjne.

Jak stworzyć kalendarz pogody?

Kalendarz pogody powinien składać się z dni tygodnia, które oznaczymy symbolami lub napisami oraz z obrazków ze zjawiskami atmosferycznymi. Daltońskie dni tygodnia, gotowe do pobrania znajdziesz we wpisie https://sensonauka.pl/plan-daltonski/kolorowe-dni-tygodnia/.

W tym wpisie znajdziesz natomiast obrazki, które możesz wykorzystać do swojego kalendarza pogody. Do tej pory w mojej grupie przedszkolnej stosowałam obrazki pobrane z internetu. Podczas zaznaczania dnia tygodnia strzałką, dzieci zaznaczały także zjawiska atmosferyczne przypinając kartonik z symbolem pogody. Zdarzało się w czasie dnia, kiedy np. po południu spadł deszcz, dodawały kolejny obrazek z symbolem deszczu. Dzięki temu mieliśmy ogląd zjawisk atmosferycznych z całego dnia.

Jakie korzyści daje wykorzystanie kalendarza pogody w grupie?

Korzyści, jakie daje dzieciom praca z kalendarzem pogody jest wiele. Przede wszystkim dzieci poznają nazwy i cechy charakterystyczne dla zjawisk atmosferycznych i pór roku. Wypowiedzi na temat pogody pozytywnie wpływają na zwiększenie zasobu słów w zakresie mowy czynnej i biernej oraz umiejętność konstruowania wypowiedzi. Działania z kalendarzem pogody poprawią umiejętność przeliczania do siedmiu, znajomość nazw dni tygodnia i pór roku. Jest to także świetny wstęp do odczytywania kodów za pomocą piktogramów przedstawiających pogodę. Obserwacja zjawisk pogodowych ćwiczy spostrzegawczość, ale może być także doskonałym elementem doświadczenia przez dziecko uważności w ciągu dnia.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *