Jak przeprowadzić spotkanie indywidualne z rodzicami?

Przed Tobą Dni Otwarte dla rodziców lub spotkanie indywidualne z opiekunami dzieci? Zastanawiasz się, jak zorganizować tego typu rozmowę? Przeczytaj, na co zwrócić uwagę podczas indywidualnej rozmowy z rodzicem i jak najlepiej ją zaplanować.

[toc]

Zadbaj o komfortowe warunki spotkania

Komfortowe warunki spotkania to przede wszystkim spokojne miejsce, w którym nikt nie będzie przeszkadzał w rozmowie. Jeśli spotykasz się w szkole z opiekunami dziecka, wybierz wolną salę lub pokój. Staraj się nie rozmawiać na korytarzu. W dobie pandemii spotkanie indywidualne z rodzicami najczęściej odbywa się online. Warto więc przeprowadzić rozmowę w oddzielnym pomieszczeniu, tak by nikt niepowołany nie uczestniczył w naszym spotkaniu.

Dobrze, żebyś mogła poświęcić co najmniej 15 minut na rozmowę z rodzicem jednego dziecka. Warto, tak planować spotkania, żeby uwzględnić odpowiednią ilość czasu, potrzebną na przekazanie najważniejszych informacji.

Przedstaw cel spotkania

Celem spotkania może być omówienie konkretnej sprawy, problemu lub zapytania rodziców. Bywa, że rodzice chcieliby dowiedzieć się, jak uczeń ogólnie radzi sobie w szkole i jak przedstawiają jego postępy w nauce. Zdarza się, że takie spotkanie indywidualne organizujemy w celu przedstawienia wyników diagnozy, obserwacji lub proponowanych ocen. Cel spotkania powinien być ustalony przed spotkaniem, tak by nauczyciel i rodzice mogli się przygotować do rozmowy.

Stwórz przyjazną atmosferę

Indywidulane i grupowe spotkania z rodzicami często są stresujące dla nas nauczycieli. Uwierzcie, że rodzice także się stresują przed taką rozmową. Warto zadbać o dobrą atmosferę podczas spotkania i pozytywne nastawienie do rodziców. Ludzie naturalnie wyczuwają nasz nastrój i nastawienie – pośrednio wpływają one na odbiór informacji, które przekazujemy.

Ważny jest też uśmiech, otwarta postawa ciała i spokój. Przygotuj się dobrze do spotkań z rodzicami, a na pewno będziesz dużo lepiej czuła się w trakcie rozmowy.

Postaraj się też zrozumieć rodziców, słuchając co mają do powiedzenia, jakie są ich obserwacje. Ja często dopytuję rodziców o funkcjonowanie dzieci w domu, podejście do obowiązków szkolnych. Dzięki temu wiem więcej o uczniach i ich sytuacji rodzinnej.  Sprzyja to też wytworzeniu pozytywnej atmosfery i zaangażowania obu stron podczas spotkania.

Przedstaw całościowy obraz funkcjonowania dziecka

Przygotowując się do spotkania z rodzicami uczniów klas I-III, tworzę sobie krótką charakterystykę indywidualnego rozwoju dziecka w poszczególnych sferach: społecznej, emocjonalnej, fizycznej i poznawczej. Oprócz tego krótko przedstawiam poziom wiedzy i umiejętności z poszczególnych edukacji: polonistycznej, matematycznej, plastycznej, muzycznej, informatycznej i przyrodniczej.

Warto przedstawić mocne i słabsze strony dziecka, sygnalizując nad czym należy popracować, jakie umiejętności wzmocnić. Wspominam też o talentach i uzdolnieniach, które warto rozwijać. Po takiej rozmowie, rodzice otrzymują wiele cennych informacji dotyczących dziecka.

Zacznij i zakończ pozytywnie

Przekazanie trudnych informacji, problemów dziecka, czy zaległości będzie dużo łatwiejsze do przyjęcia przez rodzica, jeśli na początku przedstawisz mu kilka pozytywnych informacji na temat ucznia. Zawsze jest coś, co warto docenić czy zauważyć. Każde dziecko ma zalety. Następnie przejdź do problemów i trudności, nie oceniając dziecka, ale opisując jego zachowanie – przedstaw fakty. Postaraj się zakończyć pozytywnym akcentem. Udziel wsparcia rodzicowi, zaproponuj pomoc. Doradź, co można zrobić, by poprawić funkcjonowanie dziecka w szkole.

Po spotkaniach indywidulanych z rodzicami, zawsze dowiaduję się czegoś nowego na temat moich uczniów, lepiej ich poznaję. Tak samo jest z rodzicami. Takie spotkania sprzyjają zacieśnieniu współpracy między nauczycielem, a opiekunami, która jest niezbędna do tego, by dziecko osiągnęło sukces w szkole.

Bardzo podoba mi się organizacja spotkań, podczas których uczestniczą rodzice, nauczyciel i uczeń. Kolejne rozmowy chciałabym organizować w ten sposób i najchętniej już bezpośrednio w szkole.


Przeczytaj także wpis o tym Jak bezstresowo przeprowadzić pierwsze zebranie z rodzicami w przedszkolu.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *