Uwaga, czytamy! – metoda bostońska w klasach I-III

Jak zachęcić uczniów do czytania? W jaki sposób stworzyć w swojej klasie czytającą społeczność młodych ludzi? Pomóc w tym może Metoda Bostońska. Do niedawna stosowałam elementy tej metody w swojej klasie, nie wiedząc, że jest to coraz bardziej popularna metoda rozwijania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. 

[toc]

Na czym polega metoda bostońska?

Metoda bostońska, jak sama nazwa wskazuje wywodzi się z Bostonu, a dokładnie z jednej z tamtejszych szkół. Wprowadzono tam prosty sposób, który pomaga w tworzeniu nawyku czytania wśród dzieci i młodzieży. Metoda bostońska zakłada codzienne, regularne czytanie dla przyjemności, bez odpytywania i sprawdzania uczniów. Każdego dnia, przez 10 minut wybraną przez uczniów lekturę czyta nauczyciel na głos. Kolejne 10 minut w ciągu dnia, uczniowie czytają samodzielnie dowolną książkę, komiks lub gazetę.

Głównym celem metody jest zbudowanie czytającej społeczności oraz przekonania, że czytanie może być przyjemnością.

Metoda bostońska w klasach I-III

Metodę bostońską wprowadziłam w swojej klasie, kiedy nie miałam jeszcze pojęcia, że codzienne czytanie dla przyjemności ma swoją nazwę i jest metodą. Z uczniami umówiłam się, że codziennie podczas lekcji będziemy poświęcali 10 minut na samodzielne czytanie dowolnej lektury. Dzieci i rodzice zostali poinformowani o tym, że dobrze mieć książkę z biblioteki czy ulubione czasopismo w plecaku każdego dnia.

Umówiliśmy się także na hasło: „Uwaga, czytamy!”, które miało być sygnałem rozpoczynającym aktywność czytelniczą w klasie. Po usłyszeniu hasła, każdy, łącznie ze mną wyjmuje ulubioną lekturę i zanurza się w świecie książkowych bohaterów. W klasie zaczyna panować idealna cisza, słychać ciche składanie wyrazów i zdań oraz przewracanie kartek. Jest to magiczna chwila w ciągu dnia. Dzieciaki nie chcą poprzestawać na 10 minutach. Zawsze proszą o więcej.

Po tym, jak odkryłam metodę bostońską włączyłam do naszego planu dnia, także codzienne głośne czytanie lektury, wybranej przez uczniów. Książki z klasowej biblioteczki, ale także lektury, które mają przy sobie uczniowie, są czytane przeze mnie na głos przez około 10 minut.

Jakie są korzyści z codziennego czytania?

Staramy się zachęcić uczniów do codziennego czytania najróżniejszymi sposobami. Ta prosta metoda, która nie wymaga wiele wysiłku i przygotowania okazuje się bardzo skuteczna. Dzieciaki same dopytują, kiedy dziś będą mogły poczytać w klasie. Poprawiają się ich umiejętności i czerpią coraz większą przyjemność z obcowania z książkami.

Główne korzyści z wprowadzenia metody bostońskiej w klasie lub szkole to:

  • Stworzenie społeczności czytającej;
  • Poprawa techniki czytania;
  • Większe rozumienie czytanego tekstu;
  • Wzrost poziomu wypowiedzi pisemnych.

Zachęcam Was do wypróbowania tej metody w swojej klasie lub całej szkole.

Innym pomysłem na promowanie czytelnictwa wśród najmłodszych może być Wyzwanie czytelnicze.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *