Po długiej nieobecności w szkole spowodowanej nauczaniem zdalnym, warto zadbać o pozytywną atmosferę w klasie. Pomóc mogą tutaj gry i zabawy integracyjne, które warto wplatać regularnie w zajęcia, nie tylko na początku roku szkolnego i po przerwie spowodowanej nauczaniem na odległość. Poniżej przedstawiam znane i lubiane zabawy zabawy integracyjne, które wykorzystam w swojej klasie.

Spis treści

Kogo brakuje?

Dzieci siedzą w kręgu. Jedno z dzieci odchodzi na bok i staje tyłem do grupy z zamkniętymi oczami. W tym czasie na środku kręgu pod kocem chowamy jednego z uczniów. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, kogo brakuje i podanie imienia schowanego pod kocem kolegi.

Powiedz imię moje

Dzieci siedzą w kręgu. Jeden z uczniów odwraca się tyłem i zamyka oczy. Wszyscy uczniowie powtarzają prostą rymowankę: Hej, ho. Jest tam kto? Hej, ho. Jest tam kto? Jeden, wskazany przez nauczyciela uczeń wypowiada słowa: Ja za Tobą stoję, powiedz imię moje. Zadaniem odwróconego tyłem dziecka jest rozpoznanie głosu kolegi i wypowiedzenie jego imienia.

Poszukiwany, poszukiwana

Wszyscy siedzą w kręgu. Nauczyciel mówi: Poszukiwany, poszukiwana. Poszukuje się osoby o jasnych włosach, niebieskich oczach, ubranej w sukienkę. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie, o kogo chodzi i podanie imienia poszukiwanej koleżanki lub kolegi. Następnie poszukiwania prowadzi osoba, która odgadła, o kogo chodziło.

Ja nigdy nie…

Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel wypowiada słowa: Ja nigdy nie… leciałam samolotem. Dzieci, które nie latały samolotem wstają i zamieniają się osobami. Kolejna osoba wypowiada zdanie Ja nigdy nie…

Klamerkowe zadanie grupowe

Uczniowie podają sobie kartę przy pomocy klamerek, tak by nie upadła. Podobną zabawę można zorganizować z hula-hop. Koło krąży między ciałami uczestników, trzymających się w kręgu za dłonie. Zadaniem klasy jest przekazywanie koła bez puszczenia swoich dłoni. Zobacz, jak to wygląda na filmiku.

Zamiana krzeseł

Uczniowie siedzą w kręgu na krzesłach. Jedno krzesło pozostaje wolne. Jeden z uczniów stoi na środku kręgu próbując zająć wolne miejsce. Pozostali uczestnicy, starają się nie dopuścić do tego.

Zadaniem osoby siedzącej po lewej stronie od wolnego krzesła jest uderzenie prawą ręką w krzesło (zaklepanie) i szybkie wymówienie imiona kolegi, który powinien błyskawicznie zająć wolne miejsce. Osoba ze środka próbuje zająć nowe, wolne miejsce. Może to zrobić tylko jeśli miejsce nie zostanie zaklepane. Jeśli zdąży, na środku siada uczeń, który nie zaklepał wolnego miejsca na czas.

Jaką postacią z bajki jestem?

Uczniowie zapisują na kartkach wymyślone przez siebie postacie z bajek. Następnie wielokrotnie wymieniają się kartkami. Jeden z uczniów nie podglądając podnosi kartę, tak by klasa mogła odczytać imię bohatera bajki. Uczeń zadaje pytania, na które można odpowiedzieć tak lub nie i próbuje zgadnąć postać, którą jest podczas zabawy.

Głuchy telefon pokazywany

Uczestnicy zabawy stoją w dwóch rzędach. Pierwsze osoby z rzędów otrzymują hasło, które należy podać dalej pokazując je. Ostatnia osoba w rzędzie odgaduje, o jakie hasło chodziło. Grupa, która odgadła poprawnie hasło otrzymuje punkt.


Gry i zabawy integracyjne polecam wszystkim nauczycielom w szkołach i przedszkolach. Wiele z nich świetnie sprawdzi się na dziecięcych imprezach, np. urodzinach. Więcej aktywności integracyjnych znajdziesz we wpisie Zabawy integracyjne w grupie. Zachęcam Cię też do zapoznania się z kartami metaforycznymi. Działania z kartami także mogą pomóc zintegrować klasę po długiej nieobecności.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *