Ćwiczenia śródlekcyjne to aktywności ruchowe wprowadzane w trakcie lekcji. Ich celem jest przywrócenie koncentracji uwagi, rozluźnienie oraz wspieranie rozwoju ruchowego dzieci. Z wpisu dowiesz się dlaczego warto wprowadzać ćwiczenia śródlekcyjne w czasie lekcji i jak to skutecznie robić.
[toc]
Dlaczego warto wprowadzać ćwiczenia śródlekcyjne w klasie?
Dzieci, szczególnie w młodszych klasach szkoły podstawowej mają bardzo dużą potrzebę ruchu. Dla niektórych z nich usiedzenie w ławce przez 45 minut jest wielkim wyzwaniem. Zaczynają się kręcić, szukają powodu do wyjścia, usilnie manipulują przyborami szkolnymi. Wszystko to dzieje się, by zaspokoić naturalną potrzebę ruchu.
Najbardziej korzystną formą pracy w klasie jest naprzemienność aktywności. Czasem jest to trudne do zrealizowania lub po prostu nie zostało przez nas, nauczycieli – zaplanowane. Odpowiedzią na potrzebę dzieci dotyczącą swobody w poruszaniu się i wyborze aktywności może być plan daltoński, o którym wiele razy pisałam na blogu. Nie każdy jednak pracuje według założeń pedagogiki daltońskiej.
Ćwiczenia śródlekcyjne pomagają w zwalczaniu zmęczenia w trakcie lekcji, pobudzają nasz układ nerwowy, układ krążenia i oddychania. Zmiana aktywności z siedzenia, patrzenia i słuchania na ruch, powoduje, że odpoczywa wzrok i słuch, które są szczególnie obciążone w trakcie lekcji. Wprowadzanie ćwiczeń śródlekcyjnych o także nauka dobrych praktyk i nawyków, które zostaną z dziećmi. W trakcie pracy umysłowej warto robić sobie przerwy na ruch. W ten sposób zostaje też zaspokojona potrzeba ruchu.
Ćwiczenia śródlekcyjne, a integracja sensoryczna
Ćwiczenia śródlekcyjne mogą także wspomóc funkcjonowanie dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Częstym powodem trudności ze skupieniem uwagi jest nieprawidłowa modulacja bodźców sensorycznych.
Dzieci z podwrażliwością przedsionkowo-proprioceptywną potrzebują bodźców płynących z ruchu, by lepiej odbierać, organizować i przetwarzać napływające do mózgu bodźce. Natomiast uczniom poszukującym wrażeń z ruchu, ćwiczenia śródlekcyjne pozwolą także w skuteczniejszy sposób skupić uwagę na treści lekcji, a nie szukaniu sposobów na zapewnienie sobie potrzebnej stymulacji.
Organizacja przerwy na ćwiczenia
Ćwiczenia śródlekcyjne stosuję, kiedy dostrzegam u uczniów znużenie, zmęczenie, brak koncentracji uwagi. Najczęściej trwają nie dłużej niż 5 minut. Uczniowie wychodzą z ławek, by mieć jak największą przestrzeń do wykonywania ćwiczeń. Staram się wprowadzać zasadę, że podczas tego krótkiego momentu ruchu nie ma rozmów. Skupiamy się na wykonywaniu zadania, w miarę możliwości otwieramy lub uchylamy okna. Organizuję ćwiczenia tak, by były proste i możliwe do wykonania na niedużej przestrzeni. Jednocześnie często zmieniam zadania, tak by nie były nudne.
Przykładowe ćwiczenia śródlekcyjne
Ćwiczenia, które stosuję są znane i często wykorzystywane podczas rozgrzewki na lekcjach wychowania fizycznego. Przykładowe ćwiczenia to:
- ćwiczenia szyi – kiwanie głową na boki, delikatne obroty głową;
- ćwiczenia ramion – unoszenie ramion do góry i do dołu, unoszenie ramion na zmianę, wymachy ramion, sięganie rękami do sufitu, wkręcanie żarówek;
- ćwiczenia tułowia – skłony w przód i na boki, kręcenie kółek biodrami, dotykanie rękoma do ziemi lub palców stóp;
- ćwiczenia nóg – bieg w miejscu, chód w miejscu z unoszeniem kolan, skoki w miejscu;
- ćwiczenia koordynacyjne – pajacyki, dotykanie lewym kolanem do prawego łokcia, kreślenie leniwych ósemek raz jedną ręką, raz drugą;
- ćwiczenia oddechowe – głębokie oddechy z jedną ręką na sercu, a drugą na brzuchu.
Zdarza mi się, że włączam uczniom proste układy taneczne, do których odtworzenia nie potrzeba zbyt wiele miejsca. „Chocolate choco choco” to jeden z naszych ulubionych.
Ćwiczenia śródlekcyjne mogą wspomóc funkcjonowanie uczniów na lekcji. Stosowanie tych krótkich przerywników może poprawić także atmosferę w klasie. Mniej trudnych sytuacji wynikających z dążenia dzieci do ruchu, to więcej czasu na wspólną pracę dydaktyczną.
W zakładce Zabawy ruchowe czekają na Ciebie jeszcze inne propozycje aktywności bazujących na ruchu dla dzieci.