Mucha wyszła! – zabawa matematyczna + ćwiczenie koncentracji uwagi

Jeśli nie znasz jeszcze zabawy Mucha wyszła – czas byś ją poznała. W najprostszej wersji ta zabawa sprawdzi się u przedszkolaków. Trudniejszą można zaproponować uczniom klas początkowych szkoły podstawowej. Może być dobrym wstępem do nauki kodowania i rozwijania umiejętności matematycznych dzieci.

[toc]

Jak się bawić?

Do zabawy Mucha wyszła potrzebujesz planszy. Możesz ją narysować lub pobrać niżej. Oprócz planszy w początkowym etapie wprowadzania gry przydadzą się pionki, ziarenka lub guziki, dzięki którym dzieci będą zaznaczały ruchy muchy.

Rozpocznij od najprostszej planszy 3×3, u mnie zielonej. Zaczynamy od postawienia pionka na środku planszy, w miejscu, gdzie znajduje się mucha. Następnie nauczyciel zmienia położenie muchy mówiąc: mucha idzie w górę, w prawo, w dół, w lewo itd. Zadaniem dzieci jest poruszać pionkiem symbolizującym muchę po polach. Kiedy mucha wyjdzie poza planszę dzieci mówią: wyszła! 

Kiedy maluchy zrozumieją o co chodzi w poruszaniu się po polach z użyciem pionka, można z niego zrezygnować na rzecz śledzenia ruchów muchy wzrokiem i zapamiętywania jej miejsca. Rozwinie to u przedszkolaków lub uczniów umiejętność koncentracji uwagi oraz pamięć.

Kiedy zabawa z zieloną planszą jest dla dzieci prosta, możesz wprowadzić planszę z większą ilością pól. Przygotowałam planszę niebieską z 25 polami oraz czerwoną z 49 polami. Teraz ruchy muchy mogą być dużo bardziej skomplikowane. Dzieci będą przeliczały pola, kiedy np. mucha będzie poruszała się 5 pól w górę, a potem 4 w lewo itd. Zabawy z większą ilością pól sprawią frajdę starszym dzieciom. Oprócz kontrolowania kierunków poruszania się po planszy, będą musiały przeliczać i być naprawdę mocno skoncentrowane, by nie przeoczyć miejsca pobytu muchy.

Co zrobić, by gra była jeszcze bardziej atrakcyjna?

Jeśli chcesz, by gra była jeszcze bardziej atrakcyjna, zapytaj dzieci raz na jakiś czas, w którym miejscu jest mucha. Poproś by określiły jej położenie. Możesz też stopniowo zwiększać tempo mówienia instrukcji – to znacznie utrudni zabawę. Moi uczniowie uwielbiają też prowadzić muchę konstruując polecenia dla pozostałych, zastępując w ten sposób nauczyciela. Zabawa ta sprawdzi się też w parach uczniowskich, jedna z osób wydaje polecenia, druga kontroluje ruchy na planszy. Im dłużej mucha porusza się po planszy, tym dłużej uczniowie muszą utrzymać koncentrację uwagi na wysokim poziomie i tym bardziej nie mogą doczekać się momentu, kiedy mucha wyjdzie poza planszę.

Jakie są korzyści z grania w Mucha wyszła?

Korzyści dla dzieci z zabawy w Mucha wyszła to:

  • Nauka określania kierunków (prawo, lewo, góra dół);
  • Rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
  • Ćwiczenie umiejętności przeliczania;
  • Wydłużanie czasu koncentracji uwagi;
  • Rozwijanie pamięci;
  • Świetna zabawa.

Jeśli szukasz inspiracji dotyczących zabaw matematycznych, przeczytaj wpis o grze w Bingo matematyczne dla przedszkolaków.

4 Comments

  1. Aga 17 października 2020 at 14:28

    Kolejny stopień trudności to prowadzenie muchy z zamkniętymi oczami (wyobrażamy sobie planszę i prowadzimy naszą muchę tylko w pamięci)

    Reply
  2. Joanna Pląska 20 października 2020 at 09:59

    Dziękuję za komentarz. Zgadza się, to może być kolejny etap działań z tą zabawą 🙂

    Reply
  3. Anonim 12 lutego 2021 at 20:35

    Ciekawe propozycje

    Reply
  4. Aasieńka 4 sierpnia 2023 at 21:57

    Świetny pomysł, na pewno skorzystam !

    Reply

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *