Dar Dotyku – program Children Massaging Children

Dzieci Dzieciom Dar Dotyku, czyli 4D lub z angielskiego Children Massaging Children – CMC to program, który od kilku lat stosuję w przedszkolach i szkołach, w których pracuję. Ostatnio z powodzeniem wykorzystuję go także podczas terapii integracji sensorycznej. 

[toc]

Jak powstał program CMC?

Autorką Children Massaging Children jest pani Eva Scherer – Polka mieszkająca w Nowej Zelandii. To właśnie tam pierwotnie stosowano program przeznaczony dla dzieci w wieku od 5 do 12 lat, w którym kluczową rolę pełni dotyk. Stymulacja sfery dotykowej jest podstawą dla prawidłowego rozwoju dziecka – przeczytasz o tym więcej we wpisie o dotyku w integracji sensorycznej. Coraz częściej zdarza się, że dzieci nie otrzymują wystarczającej dawki dotyku w domu. Odpowiedzią na tego rodzaju potrzebę mogą być koleżeńskie masaże wykonywane w szkołach i przedszkolach.

Na czym polega program Dzieci Dzieciom Dar Dotyku?

Program Dar dotyku polega na koleżeńskim masażu pleców, dłoni oraz głowy i jest wykonywany przy wesołych piosenkach. Dzieci masują kolegów w określony sposób, słuchając piosenki i zwracając uwagę na potrzeby osoby masowanej. Oprócz płyty i sprzętu grającego – nie potrzeba innych akcesoriów. Bardzo dobrze wykonuje się ten masaż na materacach lub matach rozłożonych na podłodze. Sprawdziłam jednak, że w szkolnych ławkach też jest to możliwe.

Wykorzystywałam program CMC w grupach przedszkolnych. W szkole, w której pracuję, uczniowie masują się w parach podczas lekcji. Podczas zajęć terapeutycznych z integracji sensorycznej także stosuję ten program jako urozmaicenie działań terapeutycznych.

Korzyści z masażu

Regularne stosowanie masażu w grupie dzieci jest bardzo korzystne. W czym pomaga?

  • Buduje pozytywny obraz własnego ciała;
  • Wpływa na rozwój empatii i inteligencji emocjonalnej;
  • Redukuje nadpobudliwość;
  • Zmniejsza poziom agresji w klasie;
  • Wspomaga umiejętność rozpoznawania złego dotyku.

Ja zauważam dużą różnicę w funkcjonowaniu uczniów odkąd wprowadziłam regularne masaże w klasie. Przede wszystkim zmalała liczba zachowań agresywnych skierowanych do kolegów. Dzieciaki uczą się także mówić o swoich potrzebach, o tym jak chcą być masowane. Z perspektywy terapeuty integracji sensorycznej, dzięki masażom dostarczamy dawki bodźców dotykowych, których dzieciom często brakuje do optymalnego funkcjonowania.

Pamiętaj jednak o ty, by wcześniej zapytać o zgodę rodziców na udział dzieci w programie 4D. Najlepiej zrobić to podczas zebrania z rodzicami.

Więcej o CMC możesz dowiedzieć się z krótkiego filmu CMC w Polsce, który zamieszczam poniżej. Zajrzyj tez do recenzji książki, która zawiera „Wierszyki na dziecięce masażyki”.

Obserwuj mnie także na Instagramie i Facebooku, gdzie otrzymasz dawkę wiedzy i inspiracje do zajęć z dziećmi.

 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *