Poznaj moje hobby to projekt, który okazał się świetnym wstępem do wystąpień publicznych dla dzieci. Dzięki opowiadaniu i prezentowaniu swoich zainteresowań uczniowie klasy lepiej się poznali. Niektórzy przełamali też lęk przed wypowiadaniem się na forum. Okazało się, że wiele osób ma podobne pasje, a wystąpienia publiczne nie są tak straszne, jak się wydaje.
Zasady wystąpienia
Wiadomość o projekcie, który polega na opowiadaniu przed klasą o swoich zainteresowaniach. wywołała w dzieciakach podekscytowanie, ale i trochę obaw. Niektórzy od razu wiedzieli o czym będą mówić, część uczniów – trochę bardziej nieśmiałych – obawiała się czy poradzi sobie w przemawianiu przed klasą. Temat hobby wybrałam celowo – jest to coś bliskiego dzieciom, o czym naturalnie potrafią opowiadać.
By ułatwić pierwszakom zadanie, każdy otrzymał instrukcję:
Opowiedz kolegom o swoim hobby:
- Przedstaw, czym lubisz zajmować się w wolnym czasie.
- Dlaczego lubisz to robić?
- Dlaczego zacząłeś się tym interesować?
- Jak często to robisz?
- Opowiedz o ciekawostkach związanych z Twoją pasją, które zainteresują innych.
- Odpowiedz na pytania kolegów.
Możesz stworzyć plakat, prezentację multimedialną lub przynieść przedmioty związane ze swoim hobby.
Przebieg wystąpień
Cały miesiąc poświęciliśmy na to, by wszyscy uczniowie mogli wystąpić przed klasą. Każdego dnia jedno dziecko prezentowało swoje zainteresowania. Niektórzy z pomocą rodziców przygotowywali prezentacje multimedialne, inni przynosili zdjęcia, które wyświetlaliśmy na tablicy multimedialnej, wielu uczniów przyniosło do szkoły przedmioty związane ze swoją pasją. Zdjęcia i przedmioty bardzo ułatwiały przemawianie i otwierały młodych prelegentów, wzbudzając większe zainteresowanie słuchaczy.
Po wystąpieniu, słuchacze mogli zadawać pytania, dzięki, którym dowiadywali się jeszcze więcej o pasji kolegi. Umiejętność konstruowania pytań to ważna kompetencja, którą staram się rozwijać u uczniów od początku edukacji. Osoba przemawiająca wcielała się w rolę prowadzącego dyskusję – wyznaczała słuchaczy, którzy zadawali pytania, a potem udzielała na nie odpowiedzi.
Na końcu każdej prezentacji, występujący uczeń mógł podzielić się swoimi odczuciami po wystąpieniu publicznym. Dzieci opowiadały, jak się czuły, co było dla nich trudne, a co im się podobało. Słuchacze także wypowiadali się na temat usłyszanej prezentacji. Ja podsumowywałam ze swojej strony wystąpienie dziecka.
Wystąpienia dzieci były bardzo ciekawe, a o niektórych zainteresowaniach dowiedziałam się wielu, zupełnie nowych informacji. Pierwszaki z mojej klasy interesowały się m.in. piłką nożną, jazdą konną, śpiewem, malarstwem, wydrukami w 3D, akwarystyką, tańcem nowoczesnym czy hodowlą kotów.
Korzyści
Korzyści z tego typu projektów jest bardzo wiele. Moi uczniowie każdego dnia czekali na nowe prezentacje, dzięki którym dowiedzą się czegoś nowego o swoich kolegach i ich pasjach.
Dzięki serii wystąpień pt. Poznaj moje hobby, uczniowie lepiej poznali kolegów, klasa zintegrowała się i stała się bardziej zgrana. Dzieci poszerzyły swoje horyzonty i zdobyły wiele cennych informacji na różne tematy.
Bardzo ważna była też umiejętność zaprezentowania własnych zainteresowań: jasne wypowiadanie się na dany temat, konstruowanie przemyślanych wypowiedzi, panowanie nad stresem. Na koniec prezentacji prelegent prowadził mini dyskusję, a pozostali ćwiczyli się w zadawaniu pytań.
To na pewno nie ostatnie ćwiczenie w ramach wystąpień publicznych. Takie doświadczenia są bardzo potrzebne i należy je ćwiczyć od najmłodszych lat w przyjaznych warunkach, na bieżąco ucząc dzieci, na co należy zwracać uwagę podczas występów przed publicznością.
Szczególnie teraz, kiedy mamy deficyt uroczystości, na które zapraszani są goście, występów, koncertów i innych publicznych wydarzeń, warto organizować podobne aktywności w mniejszym, przyjaznym gronie.
Skutkiem ubocznym projektu Poznaj moje hobby była integracja zespołu klasowego. Zajrzyj do zakładki Edukacja społeczna, gdzie znajdziesz inne pomysły na działania integrujące klasę.