Gry karciane w szkole – dopełniania do 10 na matematyce

Talia kart to świetna pomoc dydaktyczna, która znajdzie zastosowanie na lekcjach matematyki. Moi uczniowie są już po intensywnym treningu dopełniania do 10 z użyciem między innymi kart. Gry karciane, które wykorzystasz na lekcjach, zaangażują uczniów i pozwolą im poćwiczyć na przykład dopełnianie do 10.

[toc]

Piramida z kart

To gra karciana, w którą dzieci mogą grać samodzielnie lub w parze. Potrzebne są karty od  dwójki do dziewiątki oraz As jako jedynka.

Karty ustawiamy w piramidę, która ma 6 rzędów. Karty z niższych rzędów zachodzą odrobinę na te z wyższych rzędów. Pozostałe karty zostają na jednej kupce, jeśli dziecko gra samo. Jeśli grają dwie osoby, tworzymy dwie kupki.

Celem gry jest usunięcie kart z piramidy, tak by suma dwóch kart wyniosła 10. Usuwać można karty, które są całkowicie odsłonięte w rzędach. Zaczynamy więc od najniższego rzędu. Jeśli wyczerpiemy wszystkie możliwości, można wtedy dołożyć kartę ze swojej kupki do odsłoniętej karty, tak by utworzyć 10. Jeśli gramy w dwie osoby, to samo robi potem drugi zawodnik. Zawsze jednak staramy się utworzyć dziesiątką, najpierw z odsłoniętych kart w piramidzie, a jeśli nie ma innej możliwości wykładając kartę ze swojej kupki.

Wygrywa osoba, która stworzy jak najwięcej dziesiątek. Możecie poćwiczyć też liczenie dziesiątkami, tak by podliczyć uzyskany wynik końcowy.

Dodawaj i odejmuj do 10

Ta gra karciana wymaga udziału kart od dwójki do dziewiątki i Asów jako jedynek. W grze może brać udział od 1 do 4 graczy. Każdy z graczy losuje po 5 kart. Zadaniem graczy jest stworzenie działania na odejmowanie i dodawanie, którego wynik równy jest 10. Im więcej kart wykorzystamy tym lepiej. Na przykład losując karty  9, 9, 5, 3, 2 – można stworzyć działanie 9+3-2=10.

Wykorzystane karty zawodnik odkłada na kupkę. Rzadko, ale zdarza się, że można użyć wszystkich pięciu kart, na przykład karty 8, 5, 5, 3, 1 utworzą działanie: 8+5+3-5-1=10.

Następnie kolej przechodzi na kolejnego gracza. Po stworzeniu działań przez wszystkich graczy, pierwszy zawodnik dobiera brakujące karty. Dopiero, kiedy stworzy swoje działanie, kolejny zawodnik dobiera karty. Wygrywa gracz, który użyje największej liczby kart z talii.

Piotruś w dopełnianie do 10

Piotruś w dopełnianie do 10 to gra, o której przeczytałam na blogu Dzieciaki z potencjałem. Moi uczniowie uwielbiają tę grę – przy okazji dobrej zabawy, ćwiczą dodawanie.

W grę może grać od 2 do 4 osób. Potrzebujemy kart od dwójki do dziewiątki, Asów jako jedynek oraz jednego Jokera. Gracze dzielą karty między siebie. Najpierw zawodnicy pozbywają się wszystkich par tworzących 10.

Rozpoczyna gracz, który siedzi na lewo od gracza mającego najwięcej kart – osoba ta losuje jedną z kart. Jeśli wylosowana karta tworzy 10 z jedną z kart z talii – gracz odkłada parę. Następnie losuje kolejna osoba po lewej stronie – jeśli utworzy 10 odkłada, jeśli nie od razu przechodzimy do losowania przez następną osobę po lewej stronie tego zawodnika. Ta gra karciana trwa do momentu, aż wszyscy gracze pozbędą się swoich kart. Przegrywa osoba, która ma Jokera. Otrzymuje on punkt karny.


Jeśli zależy Ci na ćwiczeniach w zakresie dopełniania do 10, przeczytaj o grze w kwadromino, którą uwielbiają moi uczniowie.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *