Jak zmotywować uczniów do czytania? Postaw przed nimi wyzwanie czytelnicze. Cel, który osiągną dzięki systematycznej pracy to poprawa techniki czytania. Przy okazji uczniowie wdrożą się do codziennego spędzania czasu z książką, a może rozbudzą też swoje zainteresowania czytelnicze.
[toc]
Motywacja do czytania
Dzieci mają w sobie naturalny pęd do rozwoju. Większość z nich chce się uczyć, zdobywać nowe umiejętności i poszerzać swoją wiedzę. Czasem jednak trudno o systematyczność w ćwiczeniu podstawowych umiejętności szkolnych. Odpowiedzią na ten problem może być wyzwanie, na przykład wyzwanie czytelnicze.
Oprócz ćwiczenia techniki czytania, uczniowie mogą osiągnąć dodatkowe cele zachęcające do działania, np. zapełnić swoje czytelnicze drzewko kolorami, otrzymać dyplom czytelnika lub malutki upominek w nagrodę za wytrwałość i regularne ćwiczenia. Wybór tego końcowego celu, do którego będą dążyć dzieci zależy od nauczyciela.
Warto podkreślić uczniom, że najważniejsza jest droga, która prowadzi do osiągnięcia celu, czyli regularne ćwiczenie czytania. Codziennie spędzany czas z książką z pewnością poprawi umiejętności uczniów w tym zakresie.
Wyzwanie czytelnicze – zasady
Wyzwanie polega na kontrolowaniu czasu spędzanego na czytaniu po szkole. Dzieci otrzymują Drzewko czytelnicze wypełnione kropkami. Jedną kropkę zamalowują po 15 – minutowym czytaniu dowolnej lektury w domu, w czasie wolnym. Oprócz drzewka jest też Dzienniczek czytelniczy, który wypełniają rodzice, składając podpis przy dacie i czasie czytania swojego dziecka.
Dzięki drzewku i dzienniczkowi czytelniczemu, kontrolujemy czytanie dzieci w domu. Uczniowie mają swoje drzewka i dzienniczki w teczce, w plecaku. Co kilka dni proszę, by pokazały mi swoje dokonania. Jest to dla nich czas, kiedy mogą pochwalić się swoimi osiągnięciami w czytaniu. Ci, którzy zauważają, że ostatnio nie poświęcali czasu na czytanie, chcą nadrobić stracony czas.
- Pobierz Drzewko czytelnicze – Drzewko-czytelnicze-Sensonaukapl.pdf
- Pobierz Dzienniczek czytelniczy – Dzienniczek-czytelniczy-Sensonauka.pdf
Korzyści
Największą korzyścią płynącą z wyzwania czytelniczego jest regularne ćwiczenie czytania, które przyczynia się do poprawy techniki czytania dzieci. Oprócz tego uczniowie wdrażają się do spędzania codziennie kilkunastu minut z książką, rozbudzając w ten sposób swoje zainteresowania czytelnicze.
Po kilku tygodniach wyzwania czytelniczego w mojej klasie, obserwuję wyraźną poprawę w czytaniu u części uczniów, którzy najbardziej potrzebowali dodatkowych ćwiczeń.
Rodzice, którzy angażują się w sprawowanie kontroli nad czytaniem, dostrzegają także pozytywny wpływ tego typu aktywności, które ze szkoły przenosimy do domu.
Czasem dzięki „ubraniu” pewnych aktywności np. ćwiczeń w czytaniu w odpowiednie słowa, typu wyzwanie – możemy osiągnąć dużo szybciej swoje cele i zaangażować uczniów i rodziców w działania, na których zależy nam jako nauczycielom.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób zmotywować uczniów do dodatkowej nauki w domu, przeczytaj o Learningapps. Tę platformę internetową moi uczniowie wykorzystują do nauki i zabawy w domu, przy okazji utrwalając poznany materiał w szkole.