W naszej klasie nadszedł czas na naukę odczytywania wskazań zegara. Jak nauczyć uczniów korzystania z zegara? Oto kilka pomysłów na zabawy i działania, które możesz zaproponować dzieciom, wprowadzając ich w temat czasu.
[toc]
Sposoby ułatwiające korzystanie z zegara
Działania z zegarem warto zacząć od tego, co nam znane i bliskie. W mojej grupie rozpoczęliśmy od analizy zegara ściennego, który wisi w klasie. Dokładnie oglądaliśmy tarczę zegara, omówiliśmy cyferblat oraz wskazówki. Uczniowie dowiedzieli się, za co odpowiada każda ze wskazówek. Następnie obserwowaliśmy zegarki, które posiadają dzieci, wymieniając różne rodzaje zegarów.
Pełne godziny
Pracę z zegarem zaczynamy od odczytywania pełnych godzin, które znajdują się na tarczy zegara. Następnie omówiliśmy położenie krótkiej i długiej wskazówki przy pełnej godzinie. Nie obyło się bez kilku przykładów i dużym zaangażowaniu dzieci w odczytywanie pełnych godzin.
Liczenie co 5
Ćwiczenie liczenia co 5, czyli 5, 10, 15… pozwoli na sprawne korzystanie z zegara w dalszych etapach nauki odczytywania godzin i minut. My zaczęliśmy od ćwiczeń w przeliczaniu co 5. Niektórzy uczniowie, bardzo szybko byli w stanie odczytać godzinę z uwzględnieniem minut.
Godziny konkretnych czynności
Pracując z zegarem odnosimy się do czasu wykonywania przez uczniów konkretnych czynności. Na naszych papierowych zegarach do manipulacji zaznaczamy godziny: rozpoczęcia zajęć w szkole, obiadu, pójścia spać itp.
Zegarki osobiste
Swoich uczniów zachęciłam do noszenia w szkole i w domu zegarków na rękę. Dzięki temu na bieżąco mogą kontrolować czas, podejmować próby odczytywania godzin i ćwiczyć orientację czasową.
Przydatne pomoce dydaktyczne do nauki odczytywania godzin
Zegar online
Pracę z zegarem rozpoczęłam od tradycyjnego zegara ściennego. Jednak nie ma on zbyt dużych rozmiarów i szybko skorzystałam z wygodniejszego rozwiązania dla uczniów, czyli zegara online. Zegar wyświetlam na tablicy multimedialnej.
Do jego zalet można zaliczyć to, że jest duży i dobrze widoczny, łatwo manipuluje się jego wskazówkami zmieniając godzinę, można włączyć lub wyłączyć cyfrowy obraz godziny, która jest na zegarze oraz losowo wybierać wyświetlaną godzinę. Zegar uruchomisz wchodząc na stronę https://www.visnos.com/demos/clock.
Gra „Ja mam… Kto ma?”
Uczniom bardzo spodobała się też zabawa, dzięki której ćwiczą odczytywanie pełnych godzin z zegara, czujność i refleks. Mowa o zabawie „Ja mam… Kto ma?”, którą stworzyłam z myślą o odczytywaniu pełnych godzin.
Każdy z uczniów otrzymuje jedną kartę na której jest godzina do odczytania na zegarze tradycyjnym oraz godzina cyfrowa, której szukamy. Uczniowie grają, do mementu aż wszystkie karty zostaną odczytane. Wszyscy są zaangażowani i czujni, a wymiana kart zapewnia wiele ćwiczeń w odczytywaniu pełnych godzin.
Gotowe karty do zabawy „Ja mam… Kto ma?” możesz pobrać niżej.
- Pobierz grę „Ja mam… Kto ma?” – Ja-mam-Kto-ma-Zegar-Sensonaukapl.pdf
Papierowy zegar do manipulacji
Papierowy zegar do manipulacji można wykonać samodzielnie z papierowego talerzyka, pinezki, kawałka korka i papieru. Często tego typu zegary znajdują się w ofercie wydawnictw, z którymi współpracujemy. Uczniowie mogą manipulować zegarem zaznaczając konkretne godziny i przesuwając wskazówki zegara w prawą stronę. Papierowy zegar do manipulacji posłuży też do obliczeń czasowych.
Zegar daltoński
Zegar daltoński to pomoc, którą można zakupić lub wykonać samodzielnie. O tym jak stworzyć własny zegar pisałam we wpisie Zegar daltoński – jak go przygotować i użyć w pracy? Kolorowy zegar sprawdzi się w grupie przedszkolnej i młodszych klasach szkoły podstawowej.