Na pewno znacie popularną wśród dzieci zabawkę jaką jest Fidget spinner. Konstrukcja spinnera jest oparta na łożyskach, które kręcą się i wprawiają w ruch ramiona zabawki. Zabawa ze spinnerem jest bardzo atrakcyjna dla dzieci. Dlaczego nie mielibyśmy użyć go na lekcjach, wykorzystując do gier i zabaw rozwijających umiejętności językowe lub matematyczne?
Spinner w szkole i przedszkolu
Spinnery to zabawki, które mogą uatrakcyjnić zajęcia uczniów w szkole i przedszkolu. Ich koszt jest niski (w sklepie internetowym płaciłam 1 zł za sztukę). Równie dobrze można poprosić dzieci o przyniesienie zabawki z domu lub rodziców o zakup odpowiedniej liczby spinnerów dla całej klasy.
Oprócz spinnerów do zabawy potrzebne są plansze, które można wykonać samodzielnie np. z talerzyka papierowego lub zaprojektować na stronie senteacher.org. Bardzo polecam tę stronę – projektowanie plansz jest intuicyjne i proste. W planach mam stworzenie kolejnych plansz do wykorzystania pod zabawę ze spinnerami, uwzględniając potrzeby mojej grupy.
Zabawa ze spinnerem w grupie
Przy wprowadzaniu zasad zabawy ze spinnerem należy pamiętać, że najważniejszym celem nie jest samo kręcenie, ale praca z materiałem, który znajduje się na planszy. Dobrze jest zmotywować uczniów do podawania jak największej ilości przykładów słów lub wyników działań, a nie długiego kręcenia zabawką. Taką motywacją może być wygrana grupy, która jest w stanie wymyślić lub zapisać jak najwięcej słów.
Pomysły na wykorzystanie spinnera na zajęciach z edukacji polonistycznej
Wprowadzenie litery
Spinner wprowadziłam uczniom podczas zajęć wprowadzających litery ą i ę. Przygotowałam planszę podzieloną na dwie części. Na jednej części planszy umieściłam literkę ą, na drugiej ę. Uczniów podzieliłam na grupy dwuosobowe. Każda grupa otrzymała planszę oraz spinnera z zaznaczoną strzałką z karteczki indeksującej.
Zdaniem uczniów było delikatne zakręcenie spinnerem i wymyślenie słowa zawierającego wskazaną literę – ą lub ę. Każdy z zawodników zapisywał punkty zdobyte za wymyślone słowo. Po zakończeniu rozgrywek uczniowie w parach porównywali liczbę zdobytych punktów między sobą. Wygrywała natomiast para, która razem zdobyła największą liczbę punktów. To zasada miała zachęcić uczniów do wymyślania jak największej liczby słów, a nie do długiego kręcenia spinnerem.
- Pobierz Plnsza z ą i ę – Plansza-spinner-ą-ę-Sensonaukapl.pdf
Słowa z literą
Druga plansza zawiera wszystkie poznane litery do tej pory, czyli o, a, m, t, i, j, u, ó, e, d, ą, ę. Zadaniem ucznia jest podać słowo zawierające wskazaną literę. Można utrudnić zadanie prosząc, by słowo zaczynało się na daną literę (oprócz ą i ę) lub kończyło.
Pisownia liter w liniaturze
Kolejna zabawa to pisanie w liniaturze litery, którą wskaże spinner. Potrzebne będą ołówki i kartki w trzy linie. Można dodatkowo ustalić, że uczniowie sami muszą dopisać wielką literę do wskazanej przez spinner małej litery, umiejscawiając ją w odpowiednich miejscach na liniaturze. Jest to dobra zabawa, a jednocześnie utrwalanie pisowni i wstęp do samodzielnego i poprawnego pisania.
- Pobierz Plansza z literami – Plansza-spinner-litery-Sensonaukapl.pdf
Zabaw ze spinnerem może być wiele, wszystko zależy od naszej kreatywności i potrzeb klasy. Jeśli chcesz wykorzystywać zabawy z edukacji polonistycznej na zajęciach w szkole przeczytaj o grze w Bingo wyrazowe.
beatarukat@onet.pl
Pracuję w przedszkolu